onsdag 14 maj 2014

Odlingstips önskas!


Jaha hörni, förra året försökte jag odla kryddor och balkongblommor och fick både tomat- och chiliplantor av min granne. Det började bra och sen blev det lite... tanigt. Jag planterade inte om i stora krukor och glömde näring och allt möjligt oaktsamt. I år har jag inte lika högtflygande planer, men tänkte försöka blåsa liv i de stackare som överlevt med nöd och näppe, som basilikan på bild. Dessutom har jag ju i år fått en enorm tomatplanta av min växthusproffs-pappa.

Så vad jag skulle vilja ha är tips på bra odlings- och planteringssiter & bloggar! Jag följer ju Wallinskayas (obs ny adress!) husbestyr ivrigt, men jag skulle även behöva tips och inspiration någon som - precis som jag - odlar i köksfönstret och på balkongen.

2 kommentarer:

Wallinskaya sa...

Vilken ära att bli omnämnd. :)
Något jag hört ska vara bra vid tanighet är extrabelysning med lysrör. Många plantor behöver x antal ljusa timmar varje dygn för att de inte ska bli sådär utsträckta (som alla mina plantor är för att jag inte gett dem extra ljus) för att de söker sig till ljuset. Min basilika är skitlång men det är bara blad var 7:e cm kanske och det beror garanterat på att jag haft så fullt i mina fönster och den har stått lite längre bak.

rai rai sa...

Ah! Givetvis! Lampa blir svårt, men kan ju möblera om på fönsterbrädet iallafall! Tack för tips!