tisdag 1 april 2014

En balkonglåda, många drömmar

http://www.hannahrosengren.com/help-save-bees.html

Det börjar ju bli vår på riktigt och snart dags att inse att ljungen som suttit i balkonglådorna hela vintern inte riktigt överlevt och att det därför kan vara på sin plats att odla något somrigare.

Med detta projekt framför mig kom jag att tänka på bilden ovan gjord av Hannah Rosengren, en affisch med tjugoen olika växter som bin gillar. "Rädda bin" undrade jag och gjorde några snabbgooglingar och utan att läsa alltför noga verkar det som att bin är utrotningshotade. Dessa små flygfän som ser till att blommor och växter pollineras och förökar sig och ja, du kanske kan det där med blommor och bin?

Ja, nåja, tillbaka till ämnet, nämligen min balkonglåda, det kanske vore det allra minsta en kan göra för att hålla världen vid liv, att odla lite bi-mat på balkongen? Nu är nästa steg att lista ut vilka av de här tjugoen växterna som trivs på en blåsig balkong på sjätte våningen.

PS: Om en är rädd för bin kanske en ska ge sig på en räddningsinsats för Monark-fjärilen istället?

1 kommentar:

Wallinskaya sa...

Det är så sjukt att bin är utrotningshotade. Jävla kapitalister och klimatförstörares fel. Jag ska ha massor med blommor i trädgården också för där ska inte enda bi stryka med.