måndag 15 juli 2013

Färgdopp för fötterna


Jo, jag skulle på fest med tema "monokrom" och jag valde att vara i färgen blå. Glatt utrustad med ett gammalt tillgodokvitto slank jag in på närmaste H&M för att shoppa loss ett par blåa tygskor för cirka en hundring. Självklart fanns det flera olika men inga i rätt storlek för mig. Eftersom jag inte orkade springa runt på stans ytterligare tre H&M-butiker (alltså lite sjukt ändå, så stort är inte Göteborgs innerstad!) så köpte jag ett par vita. 

Väl hemma gjorde jag följande, inspirerad av ett inlägg på DIY or DIE:

  • Blandade ihop en halv sats marinblå textilfärg för handfärgning, jag gjorde satsen lite utspädd
  • Handtvättade skorna
  • Doppade de blöta skorna lite snabbt helt och hållet i blåfärgen, jag kanske räknade till tio ungefär medans jag tryckte ner dem (OBS - med handskar på!) 
  • Lät skosnörena sitta i men såg till att de var uppknutna och fäste dem vid hälen med en klädnypa inför nästa steg
  • Ställde upp skorna i färgbadet så att ungefär halva skorna var i vätskan
  • Lät stå i nån halvtimma
  • Sköljde med rikligt med vatten
  • Lät torka 

Och såhär blev det:


Helt okej sommarskor och perfekt för kalaset. Nu återstår att se om färgen håller eller om jag blir blå om fötterna så fort jag går på daggstänkta gräsmattor.

Inga kommentarer: